TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoShip

InfoBus

Bratysława: transgraniczne linie podmiejskie do Wiednia i do Budapesztu
Roland von Bagratuni - Opublikowano: 21.05.2009 14:45:14
Bratysława: transgraniczne linie podmiejskie do Wiednia i do Budapesztu

Bratysława jest jedną z nielicznych stolic państwowych na świecie, która w bliskiej odległości graniczy z sąsiednimi państwami, czyli Węgrami i Austrią. To idealne położenie zaowocowało powstaniem kilku podmiejskich linii autobusowych, które po wejściu Słowacji do strefy Schengen stały się praktycznym środkiem komunikacji publicznej.

Linia 901: Bratysława - Wiedeń

Bliskość Wiednia (70 km) powoduje, że między obydwoma stolicami z roku na rok jest coraz większy i intensywniejszy ruch. Bardzo wielu pasażerów udających się do Austrii, przylatują na bratysławskie lotnisko R.Štefanika i stąd pociągiem i autobusem, czy nawet taksówką docierają do celu. I odwrotnie: jadący do Bratysławy przylatują na pobliskie wiedeńskie lotnisko Schwechat. Transgraniczne połączenie między portami realizują dwaj przewoźnicy autokarowi: austriacki Blaguss i jego słowacki partner Slovak Lines Express, które już po przystąpieniu Słowacji do Unii Europejskiej, ale jeszcze przed wejściem do Schengen, uruchomiły bardzo wygodne bezpośrednie połączenie między lotniskami obu stolic, a potem także z ich centrum (wg. rozkładu Blaguss linia nr.7010, wg. rozkładu Slovak Lines Express linia nr.102906).

Niezależnie od tych połączeń, coraz bardziej potrzebne są jednak podmiejskie połączenia autobusowe, gdyż bardzo wielu mieszkańców Bratysławy przeprowadza się do podstołecznych miejscowości w Austrii i na Węgrzech, którzy codziennie stąd dojeżdżają do pracy, przedszkola, szkoły i uczelni. Ponadto według austriackich danych statystycznych, spośród dziesięciu osób kupujących nieruchomość w Berg, Wolfsthal, Hainburg am/Donau, Bad Deutsch Altennburg, Kittsee, Prellenkirchen, Potzneusiedl, Parndorf, Gattendorf, Zurndorf i Deutsch Jahrndorf, aż dziewięciu to Słowacy! Dodatkowo nasi południwi sąsiedzi lubią wypoczywać wokół jeziora Nezyderskiego, gdzie zresztą mocno inwestują w letniskowe wille. Dlatego już przed przystąpieniem do Schengen, Słowacy mieszkający w austriackich satelitach Bratysławy, setkami listów i podań szturmowali DopravnýPodnik Hlavneho Mesta Bratislava (DPB), samorząd oraz biuro nadburmistrza Bratysławy - Andreja Ďurkovskiego. Ponieważ według zasad unijnych, każde państwo członkowskie musi szczególnie dbać o swych obywateli mieszkających w drugim państwie unijnym, nadburmistrz Ďurkovski wydał DPB polecenie wykonania szczegółowych planów techniczno-prawnych takich połączeń. Radni Bratysławy już jesienią 2007 r jednogłośnie uchwalili, że w chwili przystąpienia do Schengen 21 grudnia, linia 901 powinna zacząć kursować. 17 maja 2008 r. pierwszy autobus z bratysławskiej pętli pod Nowym Mostem wyruszył do Austrii. Linia nr 901, za zaledwie 1,50 €za bilet, łączy dworzec kolejowy wiedeńskiej kolei dojazdowej (linia ÖBB 907) w Wolfsthal i Hainburg z pętlą NovýMost w Bratysławie przez przejście graniczne Berg. Obsługują ją nowe czeskie autobusy marki SOR, a ponieważ jest to również ulubiona trasa wycieczkowa rowerzystów, w soboty i w niedziele co dwie godziny jadą do Hainburga nad Dunajem aż dwa autobusy, z tego jeden z przyczepką na rowery.

Z Bratysławy na Węgry

Linia do Wolfsthal i do Hainburgu jeszcze nie spowszedniała, a już narodziła się decyzja magistratu Bratysławy o uruchomieniu kolejnej międzypaństwowej linii podmiejskiej, tym razem na Węgry - do nadgranicznej miejscowości Rajka. To efekt coraz liczniejszych migracji ludności –coraz więcej Słowaków osiedla się na Węgrzech, a Węgrów w Bratysławie. Miejscowość graniczna Rajka kiedyś we większości zamieszkała była przez Austriaków, dzisiaj zaludniona jest już prawie wyłącznie przez Słowaków! Z kolei w Bratysławie mieszka aż 16 451 Węgrów. Nic więc dziwnego, że Słowacy z Rajka i Mosonmagyaróvár na Węgrzech wystąpili z petycją do z prośbą o uruchomienie nowej linii autobusowej. Ostatecznie 29 stycznia 2009 roku samorząd Bratysławy podjął decyzję o uruchomieniu kolejnej, międzynarodowej podmiejskiej komunikacji autobusowej. Według rozporządzenia, kursować ma na trasie Bratislava NovéSND –Jarovce –Rusovce –Čunovo –Rajka. Na sfinansowanie linii wydzielono sumę 397.066,- €. Przy czym wysokość współfinansowania ze strony stolicy Słowacji wyliczono na sumę 19.853,- €, co wynosi 5 % ogólnej sumy zatwierdzonych wydatków. A 95 % ogólnej sumy zatwierdzonych wydatków będzie pokrytych w ramach programu transgranicznej współpracy Republika Węgierska –Republika Słowacka 2007 –2013 ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz z budżetu państwowego Słowacji. Jak możemy przeczytać w rozporządzenia: „Stworzenie międzynarodowej podmiejskiej linii autobusowej umożliwi około 7 tysiącom obywateli –mieszkańcom osiedli Jaroviec (1 199), Rusoviec (1 922), Čunova (911) oraz Rajki (3 000) –wygodnych warunków do tego, że będą mogli wreszcie podróżować w znacznie lepszych okolicznościach do pracy, do szkoły w stolicy, ale także w sprawach urzędowych i kulturalnych. Głównymi punkty przygotowań do wdrożenia projektu to: zakup dwóch nowych solowych autobusów, wytyczenie trasy międzynarodowej podmiejskiej linii autobusowej Bratysława –Rajka, jej spropagowanie i oficjalne otwarcie“. Mamy nadzieje, że w sierpniu lub we wrześniu z Bratysławy ruszy pierwsza linia podmiejska na Węgry.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Węgry
Bratysława
Wiedeń
linia

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....