TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoShip

InfoBus

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia z budżetem na 2018 r.
PAP TransInfo.pl - Opublikowano: 19.12.2017 15:10:07 1 komentarz
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia z budżetem na 2018 r.

Uruchomienie Metropolitalnego Funduszu Solidarności to jeden z głównych projektów inwestycyjnych budżetu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na 2018 r. W kolejnych latach GZM zaangażuje się m.in. w rządowy program bezemisyjnego transportu publicznego.

Podczas wtorkowej sesji zgromadzenia metropolii tworzący ją samorządowcy przyjęli uchwały m.in. ws. budżetu GZM na 2018 r. i wieloletniej prognozy finansowej na lata 2018–2023.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) powstała 1 lipca 2017 r., a zacznie działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja - mocą ustawy przygotowanej dla tego regionu - skupia 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkałych łącznie przez blisko 2,3 mln osób. Ma zajmować się m.in. transportem i planowaniem przestrzennym.

Do końca 2017 r. Związek dysponuje budżetem w wysokości ok. 12,3 mln zł. W przyszłym roku, czyli pierwszym faktycznej działalności, według przyjętej uchwały budżetowej dochody mają wynieść 362,5 mln zł (327,8 mln zł z udziału w podatku PIT i 32,8 mln ze składek członkowskich), a wydatki 192,4 mln zł (w tym inwestycje i zakupy inwestycyjne 131,7 mln zł).

Nadwyżka w wysokości 170,2 mln zł ma zostać przeznaczona na wydatki majątkowe w następnych latach.

Spośród wydatków majątkowych kwota 139,4 mln zł ma trafić na transport i łączność. Z tej puli 100 mln zł ma zostać zabezpieczonych jako dotacja celowa na dofinansowanie własnych zadań inwestycyjnych gmin członkowskich – zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami utworzenia Metropolitalnego Funduszu Solidarności.

We wtorkowej dyskusji zarząd GZM wnioskował, aby samorządy w pięciu okręgach metropolii przygotowały na razie listy projektów wykorzystujące w nich po 12 mln zł, czyli łącznie 60 mln zł – jeszcze do dyskusji. Pozostała kwota ma służyć zwiększeniu możliwości korzystania przez metropolię z preferencyjnych źródeł finansowania dużych inwestycji w kolejnych latach.

Ponadto w budżecie GZM 12 mln zł ma zostać przeznaczonych na zakup przez tyskiego organizatora komunikacji kasowników umożliwiających włączenie go w system Śląskiej Karty Usług Publicznych - obsługujący komunikację miejską w większej części metropolii. 9 mln zł ma trafić na zaakceptowane już przez samorządy finansowanie bezpłatnych przejazdów dla uczniów szkół podstawowych, a 1 mln zł – na finansowanie bezpłatnego transportu w tzw. dni smogowe.

Funkcjonowanie jednostki pod nazwą Zarząd Transportu Metropolitalnego, która docelowo ma być organizatorem transportu w całej metropolii ma kosztować w 2018 r. 2,7 mln zł. Metropolia będzie też współfinansowała kwotą 3,1 mln zł powstające już dla niej studium transportowe.

Ponadto 300 tys. zł zapisano pod kątem sfinansowania planu zrównoważonego transportu dla obszaru metropolii – zakłada się tu m.in. opracowanie koncepcji budowy szybkiej kolei metropolitalnej. 100 tys. zł ma kosztować koncepcja wydzielenia buspasów. 230 tys. zł przewidziano m.in. na projekty rozwiązań sprzyjających rozwojowi pojazdów autonomicznych czy wspólnych standardów rowerowych.

Po stronie dochodowej zapisano m.in. szacowane 1,5 mln zł wpływów z biletów związanych z uruchomieniem w 2018 r. przez Zarząd Transportu Metropolitalnego połączeń autobusowych do Lotniska Katowice w Pyrzowice. Koszt zorganizowania transportu do Pyrzowic oszacowano na 5 mln zł. 6 mln zł założono na projekt Roweru Metropolitalnego.

Utrzymanie urzędu metropolitalnego ma kosztować 18,9 mln zł; na promocję GZM przewidziano 10,1 mln zł.

Zgodnie z założeniami wieloletniej prognozy w 2019 r. dochody metropolii mają wynieść 376,6 mln zł, w 2020 r. - 391,3 mln zł, w 2021 r. - 405,9 mln zł, w 2022 – 421,7 mln zł, a w 2023 r. - 438,1 mln zł. Wśród przewidzianych w prognozie przedsięwzięć są m.in. stworzenie strategii rozwoju GZM (lata 2018-2021 – za 5,5 mln zł), stworzenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania (lata 2018-2020 – za 8 mln zł) i zakup systemu informatycznego do planowania połączeń komunikacyjnych (lata 2018-2019 – za 700 tys. zł).

W prognozie uwzględniono m.in. przejęcie przez GZM od obecnego organizatora komunikacji w większej części regionu – KZK GOP – roli partnera w programie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju dot. bezemisyjnego transportu publicznego. Wkład własny metropolii w to planowane do 2023 r. przedsięwzięcie w wysokości 15 proc. ma kosztować 116,4 mln zł.

We wtorek samorządowcy GZM zdecydowali też o przejęciu praw i obowiązków protoplasty metropolii – działającego przez 10 lat jako związek komunalny Górnośląskiego Związku Metropolitalnego. Trzynaście jego miast członkowskich zdecydowało już o likwidacji tej organizacji z końcem br. W listopadzie zgromadzenie GZM uchwałą wyraziło intencję przejęcia praw i obowiązków likwidowanej organizacji, m.in. wobec potrzeby zachowania tzw. trwałości jej projektów unijnych.

Na wtorkowe południe w tymczasowej siedzibie GZM w Katowicach zaplanowano podpisanie porozumienia w sprawie wprowadzenia wspólnej metropolitalnej taryfy na bilety jednorazowe. Ma to być kolejny krok w stronę integracji transportu publicznego na terenie GZM.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
budżet
GZM
  • andrzejh69 – 20.12.2017

    O finansowaniu rozwoju sieci tramwajowej ani słowa. Przy zakupie 300 autobusów elektrycznych podejrzewam że w najbliższych latach sieć tramwajowa bardzo się skurczy i starci na znaczeniu.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....