TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoShip

InfoBus

Kolej linowa uzupełni komunikację na Podhalu?
PAP - Opublikowano: 27.10.2015 01:01:04
Kolej linowa uzupełni komunikację na Podhalu?

Koncepcję budowy kolei linowej, która mogłaby uzupełnić komunikację zbiorową na Podhalu, przedstawiono na 6. Międzynarodowym Forum Górskim w Zakopanem. Kolej linowa to transport ekologiczny, tańszy i może być uzupełnieniem tradycyjnej komunikacji - przekonywali prelegenci.

Dwudniowe Forum zakończyło się w piątek. Głównym jego tematem był rozwój komunikacji w regionach górskich.

Zdaniem Tomasza Rokity z Katedry Transportu Linowego Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, na Podhalu mogłaby powstać jedna lub dwie linie napowietrzanej kolejki linowej transportującej turystów pomiędzy atrakcjami, jako uzupełnienie tradycyjnej komunikacji.

"Transport linowy bardzo dobrze się sprawdza jako uzupełnienie tradycyjnej komunikacji np. w 2,5 milionowym Medellin w Kolumbii czy Caraca w Wenezueli. Jeżeli chodzi o Podhale, Zakopane jest zbyt małe, aby robić sieć kolei linowych, ale zasadne byłoby stworzenie jednej lub dwóch linii kolejki linowej transportującej turystów pomiędzy atrakcjami" ? mówił Rokita.

Zauważył on, że linie napowietrzne nie kolidują z ruchem kołowym, ponadto to rozwiązanie ekologiczne i praktyczne. "Do funkcjonowania komunikacji samochodowej czy szynowej potrzeba jest dużo więcej terenu, a dla kolei linowej wystarczy co sto kilkadziesiąt metrów ustawić podporę i stację" ? argumentował.

Przekonywał również, że wybudowanie linii kolejki jest tańsze od budowania drogi czy torowiska oraz odpowiedniego taboru. "Taki transport nie zastąpi tradycyjnej komunikacji, ale na pewno skutecznie go uzupełni. Wybudowanie drogi czasami jest nie możliwe z uwagi na ukształtowanie terenu lub bariery architektoniczne" ? mówił inżynier z Akademii Górniczo ? Hutniczej.

Zdaniem starosty tatrzańskiego Piotra Bąka, dalszy rozwój turystyki na Podhalu jest uzależniony od rozwoju komunikacji.

"Rozwój tutejszej gospodarki opartej na turystyce zdecydowanie napotyka na barierę komunikacyjną, czyli kwestię dostępności komunikacyjnej pod Tatry oraz komunikacji lokalnej. Jeżeli turystyka pod Tatrami ma się rozwijać, a nasz region iść do przodu to musimy sobie z tym problemem poradzić" ? mówił.

Twierdzi on, że realne rozwiązania problemów komunikacyjnych, dają kolejki linowe. Starosta przypomniał, że Zakopane przed wojną było przodujące w dziedzinie kolejek linowych, bo tu powstała pierwsza w Polsce i jedna z pierwszych w Europie kolej linowa na Kasprowy Wierch i linowo-terenowa na Gubałówkę. W latach międzywojennych były też koncepcje stworzenie na Podhalu kolei linowych i linowo-terenowych biegnących z Łysej Polany przez Bukowinę Tatrzańską, Gubałówkę do Witowa.

"Myślę, że skoro w Zakopanem mamy bariery przestrzenne związane z możliwością pozyskiwania terenu, oraz istniejącą gęstą zabudową, należy rozważyć najnowsze techniki transportu linowego napowietrznego. Taki transport w strukturze miejskiej nie rozwiąże wszystkich problemów komunikacyjnych Zakopanego, ale może znakomicie uzupełnić tradycyjną komunikację. Takie rozwiązania są realne i pożądane" ? podkreślił.

Koncepcja budowy kolejki linowej w Zakopanem, jako uzupełnienie transportu miejskiego, była już rozważana a nawet projektowana w latach 60. ubiegłego wieku. Taka kolejka miała przebiegać od ul. Nowotarskiej (wjazdowej do Zakopanego) wzdłuż potoku Bystry w kierunku Kuźnic.

Starosta zauważył, że kolej linowa mogłaby też być znakomitą atrakcją turystyczną. "Dzisiaj mamy nowe rozwiązania inżynieryjne i należy powrócić do koncepcji budowy kolejki linowej w Zakopanem. Takie przedsięwzięcia na świecie się udają. Świat idzie do przodu i my nie możemy zatrzymać się w miejscu jeżeli chcemy się rozwijać" ? mówił starosta tatrzański.

Organizatorem Międzynarodowego Forum Górskiego jest Tatrzańska Agencja Rozwoju, Promocji i Kultury.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKL
Podhale
Zakopane
kolej linowa

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....