TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoShip

InfoBus

Polskie miasta bez zielonych stref?
PAP mick/ ulb/ tl/ PAP - Opublikowano: 24.02.2017 22:13:57
Polskie miasta bez zielonych stref? / fot. Zakysant, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-3.0-migrated

W czwartek w Sejmie odbyło się pierwsze czytanie poselskiego projektu noweli Prawa ochrony środowiska i Prawa o ruchu drogowym. Propozycję zgłosili posłowie Nowoczesnej.

Poseł Marek Sowa (N) tłumaczył, że projekt ma dać samorządom narzędzie do skutecznej walki z zanieczyszczeniami pochodzącymi z transportu.

Podkreślił, że takie zanieczyszczenia są - po emisji z pieców i kotłowni domowych - drugim źródłem zanieczyszczeń w skali kraju (9%). Mają - jak argumentował - istotny wpływ na jakość powietrza, szczególnie w dużych miastach. Mówił, że w Krakowie takie zanieczyszczenia stanowią ponad 20%, a w Warszawie mogą w niektórych momentach przekraczać nawet 80% Z rur wydechowych samochodów wydostają się: tlenki azotu, czad, rakotwórcze węglowodory aromatyczne, metale ciężkie czy pyły zawieszone PM10 i PM2,5.

Sowa wyjaśnił, że zaproponowane przez jego klub rozwiązania umożliwią ustanowienie przez rady miast powyżej 200 tys. mieszkańców stref ograniczonej bądź zakazanej emisji zanieczyszczeń powstałych w wyniku ruchu pojazdów z silnikami spalinowymi. Tłumaczył, że polegałoby to na wprowadzeniu ograniczeń bądź zakazów wjazdu do danej strefy samochodów niespełniających ustalonych norm emisji spalin Euro.

Autorzy dodają, że jeżeli przepisy zostaną uchwalone przez Sejm, to takie strefy mogłoby wprowadzić 16 największych miast w Polsce (Warszawa, Kraków, Łódź, Wrocław, Poznań, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz, Lublin, Katowice, Białystok, Gdynia, Częstochowa, Radom, Sosnowiec, Toruń).

Poseł Sowa tłumaczył, że jeśli gmina chciałaby taką strefę wprowadzić, to uchwała rady gminy będzie musiała precyzować jej zasięg terytorialny, obowiązujące w niej ograniczenia oraz zakazy i nakazy ustanowione w związku z wymogami w zakresie emisji zanieczyszczeń ze spalin. W uchwale będzie też możliwość wprowadzenia wyłączeń od wynikających z niej nakazów bądź zakazów. Będą mogły one dotyczyć np. pojazdów należących do mieszkańców strefy, pojazdów uprzywilejowanych, komunikacji publicznej, taksówek, pojazdów historycznych lub zabytkowych. Wprowadzenie takich wolnych od ruchu samochodów stref pozwoli też na ograniczenie dokuczliwego hałasu w centrach miast.

Projekt noweli poparły kluby PO, PSL oraz koło Wolni i Solidarni, choć to ostatnie wskazywało na pewne mankamenty projektu. Małgorzata Zwiercan (WiS) pytała się np. na podstawie której normy Euro gminy mogłyby zamykać swoje centra dla samochodów.

Bogusław Sonik (PO) podkreślił z kolei, że problem smogu jest ponadpartyjny i dotyczy wszystkich. Apelował o podjęcie pilnych działań i danie samorządom instrumentów do walki z zanieczyszczeniami powietrza.

Podobnie wypowiedział się Kazimierz Kotowski z PSL, który mówił, że skoro rząd nie jest w stanie szybko reagować na przekroczenia norm jakości powietrza, to powinno się dać szansę samorządom.

Projekt Nowoczesnej zdecydowanie skrytykowało PiS i klub Kukiz'15. Oba kluby złożyły wnioski o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu.

Poseł Rafał Weber (PiS) ocenił, że poselska propozycja ma wiele błędów, co ją dyskredytuje. Wskazał np., że w projekcie nie zamieszczono stanowisk władz wszystkich miast, które mogłyby takie strefy ograniczonego ruchu wprowadzać. Ocenił, że mimo iż w projekcie mówi się, że przy wyznaczaniu stref ograniczonego ruchu powinno się brać pod uwagę tranzyt, to może to powodować np. zamknięcie części kluczowej drogi krajowej przebiegającej przez takie miasto.

Sylwester Chruszcz (Kukiz'15) argumentował z kolei, że propozycja Nowoczesnej w "drastyczny" sposób ograniczy dostęp obywateli do centrum miast. Wskazał, że w Polsce ponad 70% samochodów to pojazdy mające 10 i więcej lat. Wiele z nich - jak kontynuował - nie będzie mogło wjechać do takich stref, a obywateli na nowe nie stać. Zdaniem posłów Kukiza projekt jest "antyspołeczny", a w pierwszej kolejności należy skupić się na walce z zanieczyszczeniami z pieców i kotłowni.

Krytyczny był też wiceminister transportu Jerzy Szmit, który podobnie jak poseł Weber wskazywał na wiele mankamentów proponowanych rozwiązań. Przyznał, że autorzy projektu mieli dobre intencje, ale jego wykonalność jest wątpliwa. Wiceminister argumentował, że jeśli projekt zostałby uchwalony, to rady miast miałyby nieograniczoną dowolność w ustalaniu zasad, ponieważ nie określono np. zasięgu stref ograniczonego ruchu. Z projektu nie wynika też jasno, czy oznakowaniu (pod względem swojej emisyjności) musiałyby podlegać wszystkie samochody w kraju. Dodał, że w projekcie nie określa się też, jakich konkretnie norm emisji spalin miałyby przestrzegać samochody, co mogłoby powodować, że w miastach obowiązywałyby niejednolite obostrzenia. (PAP)


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
LEZ
sejm
ustawa
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....