TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoShip

InfoBus

Śląskie: 556,5 mln euro na transport z nowego RPO
PAP - Opublikowano: 23.12.2014 14:39:15
Śląskie: 556,5 mln euro na transport z nowego RPO
Komisja Europejska zatwierdziła w czwartek Regionalny Program Operacyjny Woj. Śląskiego na lata 2014-2020. W nowym śląskim RPO (na lata 2014-2020) znalazło się najwięcej środków UE spośród programów regionalnych w Polsce - 3,477 mld euro. Jego główna pula wynosi ok. 2,244 mld euro;1,108 mld euro kierowanych jest na Zintegrowane Inwestycje Terytorialne i Regionalne Inwestycje Terytorialne, natomiast ok. 125 mln euro wspiera Obszary Strategicznej Interwencji. Najwięcej środków śląskiego RPO trafi na energetykę (wraz z transportem zbiorowym), transport, a także rewitalizacje. Najtrudniejsze według śląskich samorządowców negocjacje z KE dotyczyły transportu - m.in. ostatecznie nie udało się, aby unijne środki mogły wesprzeć np. remonty dróg lokalnych (gminnych i powiatowych). Pierwotnie, w wersji RPO, która trafiła do negocjacji z Komisją, z 556,5 mln euro wsparcia dla transportu samorząd woj. śląskiego założył 50 mln euro na drogi lokalne. Ponieważ jednak KE niechętnie patrzy na wsparcie dróg, a preferuje wsparcie dla kolei, w negocjacjach zasugerowano, by proporcja środków dla kolei i dla dróg (wszystkich, nie tylko lokalnych) układała się w tym regionie: 60 proc. do 40 proc.  Samorząd woj. śląskiego przyznaje, że wobec gęstej sieci kolejowej, z której duża część - szczególnie na liniach towarowych - jest w złym stanie, jest tam dużo miejsca dla remontów kolejowej infrastruktury. Urzędnicy marszałka już od ponad dwóch lat współpracują z PKP PLK przy ich planowaniu. Obawiają się jednak m.in. czy PLK zdoła przygotować i przeprowadzić ogromną liczbę takich projektów w skali kraju (projekty kolejowe mają w swoich RPO wszystkie województwa). Tylko w śląskim RPO założono zwiększenie w najbliższych latach długości linii kolejowych w tym regionie pozwalających na ruch pociągów pasażerskich z prędkością co najmniej 90 km/h - z obecnych niespełna 650 km do ponad 1090 km w 2023 r. Obecnie zdecydowana większość projektów kolejowych, które miałyby być finansowane z tego źródła, nie ma jeszcze bardzo wstępnej dokumentacji - tzw. studiów wykonalności. Wiadomo również, że nie będzie możliwości 'przesuwania' niewykorzystanych środków z kolei na drogi.  Aby wybronić założone wstępnie środki na drogi wojewódzkie (docelowo RPO ma m.in. wesprzeć 50 km nowych dróg i 40 km przebudowanych lub zmodernizowanych), zarząd województwa zaproponował, by spośród 50 mln euro z dróg lokalnych, na które nie zgodziła się KE, 20 mln euro trafiło na zakup taboru kolejowego, a 30 mln euro - na konkurs dotyczący transportu szynowego (chodzi głównie o budowę torów tramwajowych plus ew. zakup pod ich kątem taboru).  Ponieważ część dużych przygotowywanych w regionie projektów dotyczących komunikacji publicznej będzie mogła prawdopodobnie starać się o dofinansowanie ze środków krajowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ), woj. śląskie starało się tak ukształtować swój RPO, by możliwie wypełniły go pozostałe mniejsze projekty z tej dziedziny - jednocześnie wychodząc naprzeciw oczekiwaniom KE.  W ten sposób część mniejszych projektów w zakresie transportu szynowego, które pierwotnie miały być finansowane wyłącznie z POIiŚ (wśród nich miałby być m.in. szacowany na 775 mln zł projekt infrastrukturalny Tramwajów Śląskich), wesprą środki programu regionalnego.  Inne trudne negocjacje śląskiego RPO dotyczyły budowy nowej infrastruktury w dziale dotyczącym tzw. rewitalizacji. Uzgodniono m.in., że nowe projekty rewitalizacyjne mają składać się z elementów tak dotyczących infrastruktury, jak i działań społecznych, a wartość nowej infrastruktury nie może przekroczyć 2 mln euro (kosztów kwalifikowanych projektów).  W przeciwieństwie do poprzedniego RPO woj. śląskiego, w nowym nie będzie cieszącego się dużym zainteresowaniem wsparcia dla przedsiębiorstw branży turystycznej. Dotąd tamtejszy samorząd traktował turystykę jako dziedzinę rozwoju regionu. KE zakwestionowała to jednak, wskazując m.in. że nie jest to jedna z tzw. inteligentnych specjalizacji woj. śląskiego (są nimi medycyna, technologie informacyjno-komunikacyjne oraz energetyka). Urzędnicy urzędu marszałkowskiego woj. śląskiego sygnalizują, że teraz, po przyjęciu Programu, do dwóch miesięcy zajmie aktualizacja tzw. szczegółowego opisu priorytetów RPO. Na tym etapie w dokumentach znajdzie się więcej danych potrzebnych do formułowania przyszłych konkursów - aby pierwsze z nich mogły być uruchomione być może już na przełomie lutego i marca 2015 r.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Śląskie
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....