TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoShip

InfoBus

Warszawa: CZT proponuje tramwaje i BRT na Trasie Łazienkowskiej
KRZYSZTOF RYTEL / CZT - Opublikowano: 28.04.2015 19:25:24 1 komentarz
Warszawa: CZT proponuje tramwaje i BRT na Trasie Łazienkowskiej

Centrum Zrównoważonego Transportu przekazało władzom Warszawy raport CZT nr 1/2015 poświęcony Trasie Łazienkowskiej. Przedstawiono w nim możliwość wprowadzenia w środek Trasy bezkolizyjnego korytarza dla tramwajów lub autobusów (BRT) lub obu środków jednocześnie. 

Centrum Zrównoważonego Transportu przekazało władzom Warszawy raport CZT nr 1/2015 poświęcony Trasie Łazienkowskiej. Przedstawiono w nim możliwość wprowadzenia w środek Trasy bezkolizyjnego korytarza dla tramwajów lub autobusów (BRT) lub obu środków jednocześnie. Eksperci CZT uważają bowiem, że miejscem dla pojazdów komunikacji miejskiej na Trasie powinny być środkowe pasy ruchu, które nie przecinają się z wjazdami i zjazdami w Trasy w każdym węźle. Według Krzysztofa Rytla tak powstała linia szybkiego tramwaju lub BRT miałaby parametry niemal dorównujące metru, przy wielokrotnie niższych kosztach.

Raport miał dwa zadania. Po pierwsze pokazać pozytywne skutki takiej przebudowy oraz wykazać jej możliwość przy akceptowalnych kosztach. Po drugie określić działania jakie należy podjąć w ramach inwestycji planowanych na najbliższy czas (głównie chodzi oczywiście o odbudowę Mostu Łazienkowskiego) aby były one przystosowane do przeprowadzenia proponowanych zmian w przyszłości, bez konieczności znaczących rozbiórek.

W pierwszym aspekcie Raport przedstawia dwa podstawowe możliwe warianty (choć nie wyklucza innych) zaplanowania sieci transportu z wykorzystaniem korytarza Trasy Łazienkowskiej. W pierwszym z nich korytarz byłby wyłącznie autobusowy, czyli byłby to tak ostatnio modny wśród pomysłów władz wielu miast (także Warszawy - patrz alternatywa dla tramwaju na Gocław) BRT (Bus Rapid Transit) - czyli autobus na przeznaczonej wyłącznie dla niego jezdni, wydzielonej z reszty drogi. Rozwiązanie popularne w miastach Ameryki Południowej (pierwszy raz zastosowane w Kurytybie), ale także np. w Turcji.

W wariacie tym korytarz BRT biegłby od przystanku CH Promenada na ul. Ostrobramskiej (z możliwym odgałęzieniem z Ronda Wiatraczna) co najmniej do Pomnika Lotnika na wys. ul. Raszyńskiej i ewentualnie dalej do al. Jerozolimskich.

W drugim wariancie na części trasy kursowałyby także tramwaje. Dokładniej od CH Promenada do Placu na Rozdrożu, gdzie bezkolizyjnie skręcałyby podziemnym tunelem wyprowadzonym w al. Wyzwolenia i tam włączały się w istniejącą linię w ul. Nowowiejskiej, dojeżdżając do pl. Narutowicza. Na linię tramwajową nakładałyby się autobusowe, kursujące przede wszystkim w relacji Rondo Wiatraczna - Dworzec Zachodni.

Jak się okazuje przebudowa większości węzłów Trasy nie byłaby znacząca. Przykładem może być wiadukt ul. Marszałkowskiej, gdzie wystarczy zbudować nowe schody (z windą) na nowy przystanek pośrodku jezdni i rozebrać schody na przystanki obecne. Oczywiście na całej długości Trasy konieczna jest przebudowa nawierzchni z budową dwóch pasów dzielących (wydzielających środkową jezdnię) zamiast jednego. No i ewentualnego torowiska. Całkowitej przebudowy (rozebrania i zbudowania od nowa) wymagają natomiast węzły z ul. Waryńskiego i al. Niepodległości. W kilku przypadkach dla zbudowania przystanków wystarczą schody i windy z istniejących kładek, choć zalecane byłoby ich zastąpienie przejściami podziemnymi.

Koszty przebudowy całej trasy w wariancie wyłącznie autobusowym (do ul. Raszyńskiej) i przy uwzględnieniu, że planowana na najbliższe lata przebudowa wiaduktu nad ul. Myśliwiecką uwzględni niezbędne rozwiązania eksperci CZT szacują na ok. 500 mln zł. To co najmnej 10-krotnie mniej niż kosztowałaby budowa metra na tak długim odcinku, a czas jazdy może być niemal taki sam.

Obecnie najważniejsze jednak byłyby implikacje pomysłu dla odbudowy Mostu Łazienkowskiego. Jak się okazuje nowy przekrój jezdni z korytarzem BRT/ tramwaju można zmieścić w ramach dotychczasowej szerokości jezdni mostu. Z przebudową nie będzie więc w przyszłości problemu, chociaż oczywiście najlepiej byłoby od razu taki korytarz wydzielić (do czasu przebudowy całej Trasy może funkcjonować jako jezdnia dwupasowa o zmiennym kierunku ruchu - rano na lewy brzeg, po południu na prawy) oraz wbudować ewentualne torowisko i słupy sieci trakcyjnej.

Najtrudniejszym miejscem mogą okazać się betonowe przęsła mostu - nad Wisłostradą i Wałem Miedzeszyńskim. W tych punktach bowiem wg propozycji CZT należałoby przenieść przystanki na ich środek. Jak zapewnić możliwość takiej przebudowy w przyszłości bez całkowitego wyburzania tego co powstanie w tym roku w ramach odbudowy mostu? CZT ma i na to sposób. Zaproponowało wykonanie środkowych dźwigarów w tych betonowych przęsłach jako oddylatowanych od reszty konstrukcji. W przyszłości będzie możliwe łatwe wyburzenie tylko tych środkowych dźwigarów i wybudowanie w ich miejscu przystanków.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Trasa Łazienkowska
Warszawa
BRT
buspas
  • www – 28.04.2015

    A w tym roku będą budowane nowe wiadukty w miejsce obecnych nad Wisłostradą i Wałem Miedzeszyńskim? Przecież te się nie spaliły:-) Mają być remontowane/budowane od nowa, ale na to raczej potrzeba przeprowadzenia normalnej procedury budowlanej, tak samo jak będzie w przypadku wiaduktów w stronę Ochoty. Ciekawe tylko jak niby mieliby rozwiązać problem przesiadek na Gocław na Saskiej, bo pomysł nic o tym nie mówi. Poza tym co to za pomysł, żeby autobusy/tramwaje miały nadal bez większego sensu jeździć tylko Trasą Łazienkowską. Gocław do końca świata ma się przesiadać na Saskiej? Co jest takiego przy Promenadzie, żeby tramwaj musiał tam teraz jeździć i to jako punktu docelowego? Może ktoś z centrum będzie jechał do Promenady, albo Gocław będzie jechał do Saskiej, a później do Promenady? No, bez przesady jeżeli z Gocławia do Promenady chodzi się na piechotę.Opisany pomysł ze schodami na Marszałkowskiej też jest "super idealny" inaczej. Może ktoś by się przeszedł najpierw i zobaczył jak wygląda rzeczywistość, a później opowiadał bajki. Trasa Łazienkowska ma w normalnym ciągu dwa, trzy pasy, a nie cztery jak na powyższym rysunku - wyjątki są tylko na rozjazdach nad Wisłostradą. Dalej, jak niby na wysokości Marszałkowskiej wcisnąć wyspę przystanku i buspas? Zostanie jeden pas dla samochodów, bo żeby było inaczej trzeba by wyburzyć wiadukt Marszałkowskiej i poszerzyć wykop Trasy, ale niby jak(?) - domy wyburzyć?Głupi pomysł. Rozsądniej byłoby zakryć Trasę Łazienkowską i zbudować na poziomie domów tramwaj lub buspas z zieleniną dookoła. I żadne BRT nie jest do tego potrzebne.Żeby przedstawiony miał sens to po drodze trzeba by przebudować jeszcze wiadukt przy GUS-ie, a to na pewno będzie łatwe i tanie(?). W tym miejscu nijak nie zmieści się żadna wyspa pośrodku Trasy. Jeżeli tego się nie zrobi to autobusy będą przejeżdżać z jednej strony na drugą w powietrzu? Na całym ciągu powinien być jeden kierunek jazdy, bez jakichś cudownych zmian kierunków po parę razy po drodze.Wydawanie 500 milionów po to, żeby było po dziadowsku to strata pieniędzy, a pasażerowie zostaną wepchnięci między pasy dla samochodów. Może się zmieszczą?:-) Może tak, ale wyspy musiałaby być naprawdę szerokie, a na takie miejsca teraz nie ma i nie będzie.To co jest teraz jest lepsze, bo choćby autobusy mogą się wyprzedzać na przystankach, co ma obecnie znaczenie dla autobusów pospiesznych. Według przedstawionej wyżej koncepcji jeden zepsuty autobus zablokuje cały ciąg, bo co, pod prąd autobusy będą mijały samochody?!Dziwne, że pojawiają się tak nieprzemyślane pomysły. Wygląda to tak jakby ktoś rysował palcem po mapie i nigdy nie jechał Trasą Łazienkowską. Znowu kosztem pasażerów wygodnie będzie, ale tylko kierowcom - i co jest pewne, korki i tak nie znikną, a zgodnie z rzeczywistością pewnie się zwiększą, bo zwiększanie przepustowości dróg powoduje zwiększenie ruchu i wygenerowanie jeszcze większych korków.Ponadto już nie jeden raz pisałem, że pomysł BRT w postaci jazdy środkiem autostradą jest koszmarem dla pasażerów. To rozwiązanie jest prymitywne i afunkcjonalne. Wciskanie prymitywnego rozwiązania na Trasę Łazienkowską nie ma sensu bez jej przebudowy, która będzie sporo droższa niż wymyślone z sufitu 500 milionów. Lepsze z punktu widzenia pasażera będzie unowocześnienie obecnych rozwiązań, a na dodatek ograniczenie przepustowości Trasy Łazienkowskiej dla samochodów, a nie jej zwiększanie, bo inaczej zanieczyszczenie powietrza w centrum wzrośnie, a miejsc parkingowych nigdy nie będzie aż tyle, żeby każdy mógł wjechać do centrum. Uspokojenie ruchu i ułatwienie przejazdu komunikacji to najlepsze i najtańsze rozwiązanie i wcale nie wymaga dodatkowych nakładów, ba może doprowadzić do zmniejszenia ilości potrzebnego taboru komunikacji miejskiej, który dużo bardziej byłby efektywny.Naprawdę odczepcie się w końcu od BRT. To dla nas ślepa uliczka.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....